Sider

tirsdag, mai 12, 2009


I påsken var jeg hjemme hos min kjære mormor i Henningsvær. Hun disket opp med hjemmelagde fiskekaker i hjemmelaget hvit saus. Åh, det er så godt det.

Mormor har vært hjemmeværende husmor så å si hele livet, men har da vært bygdas sydame og bunadsekspert. I det huset ligger det mange oppskrifter på mye rart. Det morsomste er at hun da også er samler, så en hver side hun har revet ut om håndarbeid ligger i permer rundt omkring.

Da jeg var der bladde vi igjennom en del av disse utklippene, og jeg fant en oppskrift på en duk som vant førstepremie i heklekonkurransen i ett eller annet blad i 1985. Jeg likte mønsteret, men er ikke så keen på å lage duker (for hva skal jeg bruke det til da?). Kjøpte noe østlandsgarn på Nille, og begynte å hekle. Bruker rundt en time per lapp…

Målet var at dette skulle bli et ”drikke øl i parken sjal”, men jeg er litt usikker på hvordan det kommer til å se ut. Kanskje det helle blir et ordentlig stort og fargerikt sengeteppe... Hvem vet hva fremtiden bringer

2 kommentarer:

Marthe sa...

Må nok ta meg et dykk i mønster-arkivet til mormor ser jeg:-) Du er skikkelig flink!!

Virvaria sa...

Fryktelig flink.. bare vent til du ser sommerpulsvantene mine som jeg knoter med nå. TAR LAAANG tid