Sider

søndag, november 13, 2011

Den magiske Svanesjøen

For noen uker siden spurte en venninne av meg om jeg ville ha hennes billett til Svanesjøen i operaen. Siden jeg hadde veldig lyst på en kveld med de som skulle dra dit var det lett å si ja, selv om jeg var litt skeptisk til hvordan en helaften med ballett skulle være... Jeg kjenner musikken til Tsjajkovskijs veldig godt, men har aldri vært på en ballett før.


Bildet er hentet fra
http://oslopuls.aftenposten.no/kunst_scene/article626575.ece
La oss si det enkelt. Jeg ble bergtatt fra første sekund. Historien om Odette, en prinsesse som blir forvandlet til en svane av en ond trollmanns forbannelse, ble fremført av Yolanda Correa som var utrolig grasisøs og danset med innlevelse og følelser. Og det til tross for at hun danset med brukket tå. Helt utrolig at det er mulig.

Selv om prinsesse Odette er en svane så blir hun menneske igjen om natten. og den ene natten hun danser med svanene blir hun sett av Prins Siegfried, som blir spilat av det Yoel Corenna som er gift med Yolanda i vikeligheten. Siegfried forelsker seg i Odette og ber henne komme til slottsballet kvelden etter. Trollmannen Von Rothbart finner ut dette, og han tar med sin datter Odile til ballet. Odile ser ut akkurat som Odette, bare at hun kler seg i svart mens Odette kler seg i hvitt. Siegfried tror Odile er Odette, og han sverger sin evige kjærlighet til henne for å bryte forbannelsen. Odette viser seg, og prinsen skjønner hvor feil han har tatt.


Prinsen drar etter trollmannen og finner Odette i skogen, der kjemper de mot trollmannen men forstår at de ikke kan overvinne han i livet. Begge hopper da utenfor et stup for å være sammen i døden. Deres sterke kjærlighet seirer over trollmannen, som da dør. 


Helt fantastisk musikk, nydelig dans og skuespill, og ikke minst vakre kostymer. Jeg var bergtatt og tårene trillet på slutten. Jeg anbefaler alle å oppleve Svanesjøen


Ingen kommentarer: